Näytetään tekstit, joissa on tunniste hiukset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hiukset. Näytä kaikki tekstit

11.2.2015

Hedgehog-kampaus

Minulle on tuottanut päänvaivaa keksiä, miten saada aikaiseksi 1700-luvun niin sanottu hedgehog-kampaus. Hedgehog on 1780-90-luvun "luonnolisempaa" tyyliä edustava muhkea kiharakampaus, jossa käytettiin aikaisempaa vähemmän koristeita tai täytteitä (kuten kehikoita yms.). Hiukset leikattiin aikaisempaa lyhyemmäksi, jotta saatiin luotua kasvoja kehystävä kiharapilvi. Aiheeseen voi perehtyä lisää esimerkiksi lukemalla tämän blogipostauksen.






Kyseisen kampauksen tekoa vaikeuttaa se, että kiharoiden pitäisi olla todella napakoita, jotta ne pitävät muotonsa. Olen kokeillut tähän mennessä erilaisia rautoja ja sormikiharoita. Kummillakaan tekniikoilla ei saanut aikaiseksi riittävä spiraalimaista, napakkaa kiharaa. Youtubea selaillessani löysin ohjeen tavallisilla muovisilla pilleillä tehtävistä kiharoista ja päätin kokeilla niitä. Hiukset siis kierretään kosteina pillin ympärille, solmitaan kiinni ja annetaan kuivua. Itse nukuin pillit päässä, mikä oli hieman epämukavaa, mutta ei kuitenkaan kovin paha. Pillit ovat onneksi pehmeitä, joten ne eivät kovin paljon haitanneet nukkumista. Myös tämä ohje lyijykynän ja suoristusraudan yhteistyöstä voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Aamulla näytin tältä:




Kihara oli todellakin napakkaa! Jos joku muuten ihmettelee tummentunutta kuontaloa, voin sanoa, että hieman ihmettelen minäkin. Laitoin eilen hiuksiini kevytvärin, jonka olisi pitänyt olla vaalea kuparikulta (Lorealin casting crème gloss 8043). Ajattelin, että väri vaalentaisi vähän juuria ja koko tukka olisi enemmän samaa sävyä. No, kyllähän se nyt on enemmän yhtenäistä väriä juuresta latvaan, mutta sävy ei ole kyllä vaalea kuparikulta! Tai siis tuntuu, että koko tukka meni enemmän ruskean saävyiseksi kuin vaaleaksi. Paketin kuva ei näytä yhtään samalta kuin omat hiukseni :D. Joka tapauksessa ei kun availemaan kiharoita!
 




Suosittelen, että kiharat avaa latvasta alkaen, muuten latva on yhtä takkupalloa. Tuntuu, että hiuksia lähti vähän turhan paljon, kiitos takkuuntumisen. Eli maailman hellävaraisimmaksi tavaksi kihartaa tukkaa en tätä luokittelisi. Lopputuloksena oli todellakin kiharapilvi, suoranainen afro! En pystynyt oikeastaan lainkaan harjaamaan tukkaa ja kiharat olivat muutenkin hankalat käsitellä. Kiharaa kuitenkin oli ja se pysyi. Asettelin tukkaa muutamilla pinneillä ja koristelin sinisellä nauhalla.







Lopputulos on kohtuullinen. Joskin edestä mielestäni hieman liian epäsiisti. Tukkaa olisi todennäköisesti pitänyt myös tupeerata, jotta sitä olisi edestä katsottuna ollut riittävästi. Varsinkin leveys jäi vähän vaillinaiseksi. Tämän tyyppisessä kampauksessa pitäisi olla enemmän leveyttä kuin korkeutta. Niskahiukset olisi pitänyt tehdä esimerkiksi sormikiharoilla, koska nyt niistä tuli liian kiharat. Jos olisin tehnyt kampauksta "oikeasti", olisin kihartanut ne erikseen suuremmiksi kiharoiksi, mutta laiskotti. 

Kihara on ehkä vähän liian pientä. Toisin sanoen pillit ovat vähän turhan kapeita. Pitäisi käyttää papiljotteja, pötköjä tai tehdä itse foliosta oikean kokoisia. Näissä edellämainituissa on vain se vika, että niillä on tuskaista nukkua. Olen vihdoin oppinut tekemään kiharaa myös suoristusraudalla, joten sitäkin voisi kokeilla. Suoristusraudalla kiharan saa nimittäin alkamaan lähempää juurta kuin tavallisella kihartimella. Kuitenkin pillitekniikalla saa helposti aikaiseksi riittävästi pöyheää kiharaa, eikä latvoja tarvinnut kuin vähän asetella pinneillä niin kampauksesta sai melko asiallisen. Tämä on siis mielestäni ihan käypä tekniikka sellaiselle, jolla on hiustenlaitossa vähän peukalo keskellä kämmentä. Aikaa meni lähinnä hiusten kieputtamiseen pillien ympärille, muuten kampauksen tekoon ei mennyt kuin varmaan 10 minuuttia. Tietysti hiuksia kannattaisi asetella paremmin ja käyttää siihen vähän enemmän aikaa. Etuhiusten kieputtamisessa pillien ympärille kannattaa olla erityisen tarkka, koska edestä kiharoiden olisi hyvä olla mahdollisimman symmetriset, jotta lopputulos olisi siistimpi.

2.12.2014

Joulubaali 2014

Helsingin Wanha Waruswäci ia Caupungin Hywät Asuckat yhdistys järjestää Suomenlinnassa joka vuosi joulun aikaan joulubaalin eli joulujuhlan eli tanssiaiset. Yhdistys kerää yhteen niitä henkilöitä, jotka haluavat harrastaa ja elävöittää 1700-luvun historiaa.  Joulubaaliin pukeudutaan 1700-luvun asuihin, siellä syödään aikalaista ruokaa ja tanssitaan vuosisadan tansseja. Löysin yhdistyksen vasta tänä syksynä. Kun kuulin, että Sanna oli lähdössä baaliin, innostuin itsekin lähtemään mukaan. Minullahan ei vielä ole sopivaa asukokonaisuutta, mutta Sanna lupasi, että saan varmasti jonkun asun lainaan. Innostuin kuitenkin tekemään itselleni omat kureliivit, kun olihan minulla jo Sannalta saatu kaavakin olemassa. Paneudun kureliivien valmistamiseen hieman enemmän omassa postauksessaan, mutta todettakoon, että sain ne vuorta vaille valmiiksi juhlia varten. Ompelin kureliiviä sormet rakoilla vielä juhlapäivän aamuna. 






Sain lainaksi alusvaatteet Sannalta ja päälipuvun The Shadow of My Hand -blogin Noralta. Lämpimät kiitokset puvun lainasta! Mekko on kaunis puuvillainen robe à l'anglaise. Istuvuuskin oli melkein oikea. Yläosa oli ehkä ihnasen liian pitkä ja kainaloaukot pienet. Muuten puku oli hämmästyttävän oikean kokoinen. Tässä vaiheessa minulla ei ole näyttää kuin vain kuvia itsestäni valmiissa asukokonaisuudessa. Kaikki kuvat on otettu Suomenlinnan alueella. Tämä kuva muuten toimi kapauksen referenssinä:










Tein itse hiukseni. Ehdin väsätä tukan myös Sannalle. 1700-luvun kampaukset eivät muuten ole helpoimmasta päästä. Minulla meni parin kokeilukapauksen verran ennen kuin sain homman toimimaan. Vinkiksi muille samaa yrittäville: tehkää sormikiharapohja, hiukset kannattaa jakaa tarkoin oisioihin jo sormikiharoita tehdessä, käyttäkää kuivashampoota ja tupeeratkaa kiharoiden avaamisvaiheessa jokainen kihara kevyehkösti erikseen. Hiuslakan käyttö on myös suositeltavaa ;). Jotta saataisiin aikaan "rullakiharoita", helpottaa, jos voi pyörittää hiukset jonkin sylinterinmallisen asian ympärille. Esimerkiksi eri kokoiset pvc-putket voisivat olla hyvä idea. Itse käytin hätäpäissäni puisen harjani kädensijaa. Hiukset pysyivät erittäin hyvin koossa koko illan. Siitä saattoikin päätellä, että niiden avaaminen olisi melko tuskaista, niin kuin se olikin. Harjasin Sannan tukkaa auki varmaan yli puoli tuntia, mutta hänellä onkin todella pitkä tukka. Sain paljon kehuja tukkalaitteistamme, eli ilmeisesti onnistuin tavoittamaan 1700-luvun hengen aika hyvin. Jes! Hiukset olivat nimittäin se asia, josta olin eniten huolissani. Hiuksilla on nimittäin iso rooli 1700-luvun lookissa, koska silloin tehtiin näyttäviä kampauksia, ja ne kuuluivat kokonaisestetiikkaan olennaisesti. Ilman hyvää kampausta, asukokonaisuus jää vaillinaiseksi minun mielestäni.








Baali meni oikein mukavasti, vaikka en tuntenutkaan etukäteen kuin vain Sannan. Pääsin tanssimaankin, vaikka en niistäkään tiennyt entuudestaan mitään. Tanssit olivat onneksi sen verran simppeleitä, että suunnilleen pysyin mukana. Kyllä minä yhden tanssin sekoitin ihan totaalisesti menemällä kerran väärään paikkaan väärään aikaan. Ihmisten parit menivät ihan hukkaan ja törmäilimme toisiimme. Hups. Juhlien jälkeen olen ollut sen verran naatti, että olin todella tyytyväinen, kun ensinnäkin pääsin lentäen takaisin, eikä tarvinnut istua kahdeksaa tuntia junassa. Jospa sitä tämän päivän fiilistelisi ja lepäilisi.




12.8.2014

Hiusten kihartaminen: figure 8 curling

Törmäsin Youtubin syövereissä minulle tuntemattomaan kiharrustekniikkaan. Kiharrustekniikkaa kutsutaan 8 kiharaksi käyttäen marcel-kiharrusrautaa. Tekniikkaa käytetään erityisesti pitkiin hiuksiin, joihin on vaikeaa muuten saada tasaista kiharaa. Yleensähän kiharan saa vain latvaan. Pakkohan kiharaa oli kokeilla! Mitään marcel-rautaa minulla ei ole, mutta ihan tavallinen, kapea kiharruspuikko sopi hommaan mielestäni aivan hyvin. Käytin tätä:






Katsoin silmä tarkkana ohjevideota. Opin itse tekniikan aika nopeasti, mutta ei se silti joka kerta tuottanut hyvää kiharaa, eli jokin taika siinä on. Jonkin aikaa säherrettyäni tajusin, että 8 kiharrus muistuttaa samaa tekniikkaa, jota käytetään, kun tehdään kiharaa suoristusraudalla. En vielä toistaiseksi hallitse kiharoiden tekoa suoritusraudalla. En omista suoristusrautaa, joten en ole päässyt harjoittelemaankaan. Joka tapauksessa 8 tekniikka onnistui minulta paremmin.

Ohjevideo:







Video on mielestäni selkeä. Olen varma, että kiharoiden tekeminen jollekin toiselle kuin itselle olisi paljon helpompaa. Varsinkin hiusten takaosa vaati koordinaatiota, ja koko hiusten kihartaminen kärsivällisyyttä sekä käsivoimia. Tässä olen vasta aloittamassa. Olisihan sitä toki voinut laittaa ehkä vähän meikkiä naamaan ja silleen ennen näiden kuvien ottamista, mutta vissiin laiskotti :D. Minulla on hiuksissani vielä vanhaa kreppausta, jos ihmettelette, että mistä on kysymys.


Ennen:








Olin siis tehnyt ensimmäiset kaksi tai kolme kiharaa. Ihan on korkkiruuvin näköistä. Kihara myös tosiaan alkaa lähempää juurta kuin yleensä. Tässä vertailuksi 8 tekniikalla tehtyjä kiharoita oikealla puolella ja tavallisella tekniikalla tehtyjä vasemmalla. Ero on aika selkeä kyllä.





Koko tukan kihartamisessa meni hetki aikaa, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. En silti varmaan lähtisi tekemään, ellei ole kyseessä jokin erityistilaisuus, eli kyse ei ole arkikampauksesta. Jostain syystä vasen puoli ei onnistunut ihan yhtä hyvin - tyypillistä.


Jälkeen (avaamattomat kiharat):







Avatut kiharat:







Oikeastaan lopullisen tuomion voi tehdä vasta sitten, kun on kulunut enemmän aikaa ja tietää kuinka hyvin kihara pysyy. Jos se laskee juuresta samalla tavalla kuin aina muutenkin, niin sitten tekniikka on hyödytön. Jos hiukset taas pysyvät kuohkeampina pidempään, on tässä jotain potentiaalia. Olisi hyvä päästä kokeilemaan kiharoita jonkun toisenkin tukkaan. 


EDIT: Tältä tukka näytti seuraavana päivänä. Eli kihara pysyi tavallista paremmin.






6.5.2014

Naps

Tässä vielä pikakuva siitä, miltä koriste näyttää päässä. En uskaltanut enää kiinnittää sitä, koska parista kukasta on jo lohjennut yksi terälehti; niin hauraita ovat nuo vahakukat kuitenkin. Kokeilin juuri säästää kampaajakustannuksissa, kun ajattelin, että on vielä liian aikaista mennä kampaajalle värjäyttämään tukkaa häitä ajatellen. Ostin raitavärin kaupasta ja mukaan tarttui hetken mielenjohteesta myös vaaleanpunainen sävyte. Siitä tuo etualan punertava sävy :D. Kuten näette, ei nuo pastellit värjäämättömässä tukassa tahdo näkyä. Raitoihin tarttui jonkin verran, mutta ei niihinkään kunnolla. Latvat on varmaan pakko käydä leikkauttamassa, alkavat olla niin hamppua ja takkuuntuvat. varasin jo ajankin ylihuomiseksi. Ajattelin pyytää kerrostamaan tukkaa hieman aikaisempaa enemmän, mutta silti hillitysti. En halua niskaani hiirenhäntää.



1.9.2013

Sitä sun tätä

Erään (tämän) aamun hiuskokeiluja... Hiustenlaitto-ohje.







Päätin vihdoin sijoittaa silkkipaitaan! Enyn silkkipaita löytyi Stockmannilta ja kustansi 79,90 euroa. Ei ilmainen, mutta ei ihan mahdottoman hintainenkaan. Paita rypistyi pussissa :/, täytynee näyttää sille silitysrautaa, tai ainakin höyryä. Luulen, että tätä paitaa tullaan näkemään bloginkin puolella. Olisin voinut valita maskuliinisemmankin mallin, mutta jotenkin tämä istui päälle kuin nakutettu. Kaulukset on tosi söpöt. Itseasiassa minun piti alunperin ottaa cristelle&con vastaava silkkis, mutta lähemmässä tarkastelussa sen kangas vaikutti huonolaatuiselta. 





Tilasin taannoin Etsystä vintagekaavoja siskontytön morsiustytön mekkoa varten. No, mukaan tarttui yksi 60-luvun kaava itsellekin. Ostin sitä varten perjantaina kankaat. Ei tämä ompeluharrastus kuulkaas ilmaista ole! Tarvikkeet maksoivat yli 70 euroa! Ja siitä puuttuu vetoketju. Mutta toisaalta, tuossa on kaksi kertaa kolme metriä kangasta, toinen viininpunaista villaa ja toinen harmaata puuvillaa, jossa violetteja ja tummanpunaisia kukkia. Kannattaa muuten käydä tonkimassa Eurokankaan palalaareja, koska niistä voi tehdä tosi hyviä ja edullisia löytöjä. Villakangas olisi pakasta ostettuna maksanut 37 euroa, sain sen 27 eurolla. Nyt on sitten yksi ompeluprojekti lisää. Öh, minulla on niitä tällä hetkellä taas "muutama". Yritän saada aikaiseksi myös mekon Monmonille ystävänsä häihin. Eilen meni jo tosi hyvin, kunnes kaikki meni perseelleen...Menen tänään sovituttamaan sitä.






29.8.2013

Back to school

...vaikka ei minulla käytännössä juurikaan enää ole koulua. Tänä vuonna pitäisi tehdä gradu loppuun, lokakuussa alkaa kahden kuukauden harjoittelu ja sen lisäksi on 9 opintopistettä valinnaisia opintoja jäljellä. Ei siis kovin paljon, mutta huh, että se tuntuu haastavalta!

Annoin itselleni luvan ostaa yhden neleen talvea ajatellen, ja sellainen tuli vastaan Stockalla. Selected femmen angora neule on ihanan pehmeä, malliltaan ja väriltään täydellinen (vaikka onkin väriltään kuvia kylmemmän sävyinen viininpunainen), eikä hintakaan kirpaissut kuin 60 euroa. Siluetin puolesta nyt on viehättänyt laatikkomallinen hame look. Tässä siitä yksi versio.














16.7.2013

Jotain uutta, jotain vanhaa

Sain vihdoin sovitusnukkeni. Puin sille tekemäni 20-luvun mekon. Hitsit, että ohut satiini on hankala ommeltava! Enimmäkseen siksi, että saumoja on vaikea saada suoriksi. Mekko näyttää vähän vinolta, mutta ei se oikeasti ole.








Hiuksissa jälleen yksi uusi kokeilu. Kävin vastikään leikkauttamassa huonoja latvoja pois. Kampaaja taisi leikata ainakin viisi senttiä ja nyt tuntuu vähän kaljulta :D. Kyllähän se tukka taas kasvaa. 
Pitänee vähän vetää paidan saumoista sisään, se on vähän turhan laatikko. Ja jalassa uudet sandaalit! Pelkään, että vanhat tekevät kuolemaa, joten päätin hankkia uudet rinnalle, jotta ne kestäisivät kauemmin.




Testasin myös vähän uutta meikkiä: turkoosin ja kultaisen rajauksen yhdistelmää. Aika kivasti toimi.