23.1.2014

Käsityön riemua?

Ompelen siskontytölleni 3-vuotis syntymäpäivälahjaksi kaksirivistä villakangastakkia. Ompelu ja kaavat ovat olleet yllättävän yhteistyökykyisiä pääsääntöisesti. Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Ompelukoneeni on ruvennut sylttäämään alalankaa, mitä se ei ole koskaan ennen tehnyt. Tämä surettaa minua, koska minulla on ollut niin monia hyviä vuosia koneideni kanssa - ilman yhtään sylttyä! Mutta nyt, ihan yhtäkkiä, kone vihoittelee. Paksun villakankaan ompelu on tietysti haastavaa koneelle, mutta en tiedä mikä sille on varsinaisesti tullut. Lankojen sylttääminen on varmaan ompelussa kaikista ärsyttävin asia. Jos en saa konetta kotona kuntoon, se on pakko vielä huoltoon, koska ei tästä tule mitään. En pysty esimerkiksi ompelemaan takkiin napinläpiä ollenkaan.







Toinen asia, joka minua jaksaa ottaa päähän kerta toisensa jälkeen, ovat kaavojen ongelmat. En muista olenko valittanut tästä aikaisemmin, mutta kaikissa käyttämissäni kaavoissa mitat eivät yhtään kohtaa kaavojen kokoa. Burda, Vogue, Joka tyypin kaavakirja...kaikissa mitat ovat aivan päin hanuria. Tämä tarkoittaa sitä, että jos minä esimerkiksi tekisin itselleni alaosan, mittaisin itseni ja valitsisin kaavan koon mittojeni perusteella, saattaisin päätyä kaksikin kokoa liian isoon vaatteeseen. Itseasiassa burdan tapauksessa mitat ovat kohtuullisesti paikkansa pitävät, mutta voivat silti johtaa harhaan. Järkevintä on vain valita se koko, jota kaupasta itselleen ostaa. 






Koon määrittämisen lisäksi ongelmia aiheuttavat kaavojen suunnittelukummallisuudet. Burdan (joita siis käytän melko usein, tuleehan minulle Burda style -lehtikin) kaavoissa esimerkiksi kaikki yläosaltaan kietaisumalliset kaavat ovat AINA liian pitkiä. Ristikkäin menevät etukappaleet jäävät pussittamaan aivan ihmeellisesti. Siksi olenkin oppinut poistamaan aina kietaisuvaatteiden kaavojen etureunasta 3-4 cm pituutta. Vasta sitten vaate toimii ja istuu. Ongelmia esiintyy joskus myös yläselän leveydessä ja muotolaskoksissa, mutta ne on helppo korjata. Raivostuttavimmat ongelmat tulevat vastaan hihoissa. Hiha-aukot ovat lähestulkoon poikkeuksetta aivan liian pieniä, jotta vaate ei olisi epämukava ja kiristäisi päällä. Joka tyypin kaavakirja on tästä loistava esimerkki. Siinä kainaloaukot ovat aivan hävyttömän pieniä ja siksi kaavat sellaisenaan käyttökelvottomia. Olen kovasti yrittänyt opetella suurentamaan kainaloaukkoja, mutta jos kaavaan kuuluu hihat, asia ei todellakaan ole yksinkertainen, koska myös hihan kaavoja pitää muuttaa. En tiedä mikä niissä hihoissa on, mutta niissä tulee helposti ongelmia kaavojen uudelleen piirtämisen jälkeen. 






Purkaminen. Se jaksaa ottaa aivoon, mutta on yleensä itseaiheutettua. Joskus en jaksa lukea kunnolla tai aivoni eivät jaksa ymmärtää ohjeita. Sitten oion ja tulee tehtyä mokia. On myös käynyt lukuisia kertoja niin, että olen kuvitellut olevani ohjetta fiksumpi, että eihän tämä näin voi mennä, tässä on varmaan virhe. No, sitten olen myöhemmin tullut siihen tulokseen, että olisi vain pitänyt seurata ohjetta, eikä sooloilla. Sen siitä saa, kun kuvittelee olevansa liian fiksu.






Jos pitäisi mainita yksi vaihe ompelussa, jota inhoan eniten, se saattaisi hyvinkin olla vetoketjun ompelu. Minulla meni vuosikausia, kun yritin keksiä sellaista tapaa, jolla minun ei tarvitsisi ommella vetoketjua kolmea kertaa. Nykyään minulla on aika hyvä tekniikka. Kiroilen silti niin sanottuja piilovetoketjuja, sillä en koskaan saa niitä ommeltua niin kuin ne olisi tarkoitus ommella. Toinen inhokki voisi olla kappaleiden huolittelu. Toisin kuin voisi luulla tykkään kaikenlaisesta käsin ompelusta. Sitä voi tehdä sohvalla ja katsoa samaan aikaan telkkaria. Se sitäpaitsi rauhoittaa. 






Nyt on valitettu! On ompelemisessa paljon mukaviakin puolia. Miksi sitä muuten harrastaisin? Parasta on ehdottomasti se, että saa juuri sellaisia vaatteita, joita haluaa ja useimmiten ne myös istuvat päälle paremmin kuin valmisvaatteet. Eikä hintakaan ole yhtä paha kuin jos samantyyppisiä yrittäisi ostaa valmiina. Valmiita vaatteita voi myös ommellen näppärästi muokata istuviksi, sopivan kokoisiksi tai pituisiksi. Ompelu on haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Aina oppii jotain uutta. On ihan mahtavaa viimeistellä valmiiksi tullut vaate silittämällä. Ompelussa ei voi koskaan tulla valmiiksi, eli aina on lisää opittavaa. Minulla on esimerkiksi häiden puolesta se massiivinen projekti ommella morsiusneitojen mekot itse. Kaava on tosi haastava ja kangas on trikoota, jota en ole oikeastaan koskaan ommellut. Pidän sormet ristissä! Tarkoitus on myös delegoida osa ompelemisesta äidille, eikä tehdä kaikkea itse. Toivon, että ensimmäisen mekon jälkeen alkaa sujua jo paljon paremmin ja loput menevät kuin vettä vain. 

18.1.2014

Kovaa ja korkealta

Pahoittelen viikon editoriaalien uupumista (siinä missä muunkin sisällön puutetta). Elämme keskellä kovinta ja terävintä talvea. Pakkasta riittää, valo on lisääntynyt, mutta antaa silti odotuttaa itseään ja kevät tuntuu vielä kaukaiselta, vaikka lähestyykin. Viikon editoriaali toistaa samaa kovaa ja terävää. Pidän paljon käytetyistä kultatehosteista. tekstuureista ja kerroksellisuudesta. Miksi minulle tulee näistä kuvista mieleen Harry Potter? Henrietta Hellberg mallaa Plaza Kvinnalle.













Vilauksia


Löysinhän minä muutaman kuvan uudesta vuodesta! Meillä oli todellinen sushibuffet, kuten kuvasta näkyy. Joimme kuohuviiniä, söimme, valvoimme, pleasimme Jannen joululahjaksi saamaa Menolippu-lautapeliä ja saunoimme. Mukavastihan siinä meni kolmisen päivää.



Eikö ole suloinen tuo Jannen pilkkupaita? Ostin senkin hänelle joululahjaksi. Itsellä oli päällä itse tekemäni 20-luvun satiinimekko ja tuttu paljettijakku. Yhtään järjellistä kuvaa ei kylläkään ole, minulla siis.


Tässä on vilaus Jannen hääasustuksesta. Puku liiveineen on teetetty Thaimaassa. Taskuliivin ja kravatin hankimme Tampereen stockalta alennusmyynnistä. Oli muuten siitä huolimatta melko hintavat, kun olivat bossin. Mutta päätimme, että kerrankos sitä naimisiin mennään, ja olivathan nuo 40% alennuksessa kuitenkin. Saimme postissa jokin aika sitten myös vintage-solmioneulan, vaikka se ei kuvassa hirveän hyvin erotukaan. Minun mielestäni tosi tyylikäs kokonaisuus. Jannesta on "ihan jees". En kyllä tiedä miten sen miehen saisi sanomaan, että on tosi hyvä. Epäilen nyrpeyden johtuvan siitä, että asu on hänen päällään. Aina yhtä kriittinen...



17.1.2014

Salaa iltaisin meistä haaveilin

Kyllähän se tuli se pakkanen sitten kumminkin! Olen melko vakuuttunut, että pakkasta riittää varmaan reilusti huhtikuuhun asti :D. No, minä olen varautunut kylmään, hähää. Ompelemalla itselleni viimeinkin valmiiksi tämän paksun, villakankaisen mekon. En ole oikeastaan mitään muuta edelliseen viikkoon käyttänytkään. Pääsin mekon ompelussa yllättävän vähällä, vaikka tuntui, että kesti ihan hirveän kauan. Ompelin mekon 60-luvun kaavoilla. Sydämen muotoisen taskut olivat oma lisäykseni. Väri on tumma burgundinpunainen, vaikka joissain kuvissa näyttääkin ruskealta. Ihme kuvia tulee tämänhetkisen valon kanssa, ja vielä kun muokkaa kuvaa koneella, lopputulos ei ole aivan originaalin veroinen. 














Olo ei ole ollut kauhean kehuttava taaskaan uuden vuoden jälkeen. Opiskeluista on tällä hetkellä turha haaveilla ja päivät kuluvat kotona telkkaria katsellen ja päiväunia nukkuen. Toisipa se kevätaurinko mukanaan energiaa ja hyvinvointia minullekin! Kaipaisin niin kovasti herätystä elämään.

9.1.2014

Vuodelta 2013

Toivottavasti kaikilla on ollut rentouttava ja virkistävä loma joulun ja uuden vuoden merkeissä. Mukavaa on ollut minullakin, mutta tällä hetkellä tuntuu, että loma tappaa minut :D. Viime ja tällä viikolla on ollut huonompi olo kuin harjoittelun aikana! Lomilla aktivoidun, näen ystäviä, reissaan ja puuhastelen monenmoista, kun taas arkena yleensä istun kotona yrittäen väkertää erinäisiä koulujuttuja. Se on paljon rauhallisempaa. Nytkin olen kolmen viikon aikana matkustanut Tampereelle ja takaisin, viettänyt kolmipäiväistä uuden vuoden juhlaa ja käynyt pyörähtämässä Rovaniemellä. Alkaa hikoiluttaa jo pelkkä ajatteleminenkin! Viimeinen niitti on kuitenkin tainnut olla valvominen. Vaikka nukkuisin tunneissa riittävästi, se ei auta, jos menen kahdelta yöllä nukkumaan. Tänään tulin takaisin Rovaniemeltä. Nukuin siellä päässä ensin puolen tunnin päikkärit ja junassa vielä kaksi tuntia. Olo on suorastaan ihan hirveä, on kuin olisin pahemmassakin krapulassa eikä vetoa yksinkretaisesti ole. Päätäkin särkee ja huimaa sen verran, että otin särkylääkettä. On tämä vain niin ironista, heh. 

Kaiken puuhastelun lomassa olen viitannut kintaalla blogille, eikä minulla taaskaan ole edes kuvia lomasta tai juhla-asuistani. Bad, bad blogger... Jospa sitä pääsisi hiljalleen johonkin arkiseen aika-avaruuteen, ja saisi bloginkin käynnisteltyä vuodelle 2014. 


Kuluneen vuoden 2013 asukavalkadi

Tammikuu 


Kylläpäs vuosi alkoi suttuisella kuvalla! Mekon sain valmiiksi jouluun mennessä ja sitä on käytetty aika paljon sen jälkeen. Yksi vuoden lemppareista ehdottomasti.



Helmikuu


Helmikuu edustaa second handia. Mekko on äidin vanha ja neule kirppikseltä keräilty. Tajusin, etten ole muistanut käyttää neuletta tänä talvena vielä ollenkaan! 



Maaliskuu


Olihan se aika traumatisoivaa palata Thaimaasta Suomen pakkasiin. Onneksi vaatekaappi on villapaitojen kansoittama. 



Huhtikuu


Minua näkee erittäin harvoin tämän tyyppisessä asussa. Viihdyin kuitenkin erittäin hyvin, ja kevättäkin oli rinnassa :).



 Toukokuu


Toukokuussa inspiroiduin japanilaisesta pop-kulttuurista ja aloitin kampausvuoden. Tästä lähtien olen pitänyt hiuksiani paljon enemmän kiinni ja tehnyt erilaisia kampauksia. 



Kesäkuu


Sain vihdoin ja viimein tämänkin mekkoprojektin loppuun viime kesänä. Käytin mekkoa itseasiassa aika paljon kesän aikana. Erityisesti ihastuin palloneuleen ja mekon yhdistelmään.



Heinäkuu


Heinäkuu oli kiireinen teatteriesitysten takia, eikä vaatteisiin voinut samalla tavalla kiinnittää huomiota. Esiinnyin pojan yöpuvussa. Kokovalkoinen oli yksi kesän kiinnostavista trendeistä.



Elokuu


Elokuun asusta tykkään tosi paljon. Kuvatkin onnistuivat parhaiten tälle vuodelle. Neule on ehdottomasti talven suosikkini ja myös uusin luottovaatteeni.



Syyskuu


Vintage-löytöäni olen käyttänyt melko paljon vuoden aikana. Olen ilmeisesti tänä vuonna ihastunut erityisesti punaisen eri sävyihin, niin kuin olenkin.



Marraskuu


Mararskuu oli itseasiassa melko aktiivinen pukeutumiskuukausi harjoittelusta huolimatta. Valitettavasti se ei kuitenkaan näkynyt blogissa. Samasta syystä joulukuun asu puuttuu kokonaan. Lokakuukin uupuu. 


Vuoden aikana olen täydentänyt vaatekaappia uusilla hankinnoilla ja ommellut uutta, mutta myös pyrkinyt hyödyntämään olemassa olevaa kokoelmaa mahdollisimman paljon. Blogissa eivät ole näkyneet vielä joulun ajan lemppariostokseni: vaaleanpunainen raitaneule ja farkkuhaalarit. Eivätkä järkytyksekseni myöskään silkkipaitani ja rusettikauluksinen ompelemani pusero. Molempia olen käyttänyt lähes viikottain. Nyt täytyy kyllä herätellä kameraa!

8.12.2013

Satumaailmoja





Viikonloppuna vietettiin itsenäisyyspäivänjuhlia ja tethtiin joulukoristeita äidin kanssa. Sain jostakin idean lasipurkkeihin rakennetuista joulumaailmoista. Omastani yritän saada parempia kuvia. Pitää myös kehittää lyhtyyni jonkinlainen valoefekti, jotta sisukset näkyisivät paremmin. Lyhdyn sisällä on muun muassa oikea mini tulilatva ja minikokoisia joulupalloja. Tein itse myös paperikranssin. Ohjeet kranssin tekemiseen löytyvät Youtubesta Robeson Designin sivulta. Jos miellyttää, suosittelen kokeilemaan itse! Ei ollut kovin vaikeaa ja loppujen lopuksi tekemiseen meni muutama tunti vain. Kranssit ovat isoja ja näyttäviä, joten niillä saa kivasti joulufiilistä.

Vielä ehtii myös viikon editoriaalin! Satumaailmojen teeman mukaisesti jatketaan. Epätodellinen ja epäaito tunnelma viehättää. Kuvissa on vinksahtanut meininki. Magda Laguinge poseeraa Kiinan Harper's Bazaarille.




























4.12.2013

Vieläkin on kakkua jääkaapissa

Joulukuu on tullut ja tuonut mukanaa muun muassa Janskun syntymäpäivän. Viime viikonloppuna Juhlistimme pienellä kaveripiirillä Jannen 27 ikävuotta. Vanhus :D. Kävimme syömässä ravintolassa, mutta jälkiruoka - eli täytekakku - tarjottiin meillä kotona. Samoin kuin muutama viskimaistiainen ja mojito. On itseasiassa jonkinasteinen ihme, että sain aikaiseksi järjestää jotain ja myös vieraita kutsuttua paikalle melko hermoja raastavien harjoitteluaikataulujen lomassa. 

Söimme ravintolassa kaikki vuohenjuustohampurilaisia. Ne olivat hyviä, eikä niistä siksi ole yhtään kuvaa. Iskin kiinni purilaiseen heti, kun se tuotiin pöytään. Kotona meitä odotti omenatoti viskillä terästettynä ja marenkinen päärynätäytekakku. Ja olinhan minä ostanut myös juustoja ihan juustotiskiltä!






Janne puhaltamassa synttärikynttilöitä. Vaikka tämä kuva on itseasiassa seuraavalta päivältä, kun minun äitini ja siskoni tulivat syömään osansa kakusta ja muista herkuista. Ja onnittelemaan tietysti myös ;).



Jannen viskilahjukset.





Pari hoopoa:






Jannen virallinen syntymäpäivä oli tosiaan vasta juhlia seuranneena aamuna. Kuten olen varmaan ennenkin maininnut, meillä on meidän perheessä syntyneen perinteen mukaan aina synttäriaamiainen sängyssä synttärisankarille. Janne vakuutti olevansa tyytyväinen lahjoihinsa, vaikka minusta antamani paketit olivat melko tylsiä. Jospa sitä keksisi jotain täräyttävämpää jouluksi, kun tuli nyt annettua lähinnä käytännönjuttuja häihin. Annoin Jannelle valkoisen paidan, jossa oli kalvosinnappihihat ja kalvosinnapit, jotka on muuten tehty kierrättäen vanhoista tietokoneen osista.








Meille iski juhlia ennen pikkuinen paniikki aikataulujen takia, koska tahdoin välttämättä laittaa joulukoristeet esille. Monmon ehdotti, että voisimme juhlia samalla pikkujouluja, niin siksi. Ja muutenkin. Viime jouluna en saanut aikaiseksi laittaa yhtään joulukoristetta tai -valoa paikalleen, ja se jäi harmittamaan. No nyt on homma hoidettu ja joulu voi minun puolestani lähestyä.